Nietrafione prezenty po prostu się zdarzają. Tak jest i nic tego nie zmieni, bez wprowadzania zasad, które na dobrą sprawę odbierają trochę z radości niespodzianki. Co zrobić, gdy otrzymamy za duży sweter albo dwa egzemplarze identycznego smartbanda?
Dobrą praktyką jest pozostawienie metek od ubrań czy otwieranie opakowań w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu je uszkodzić. Dzięki temu zwrot towaru zawszę będzie zdecydowanie łatwiejszy. Zawsze warto zapoznać się z regulaminem sklepu i sprawdzić, jakie są warunki zwrotu zakupionego towaru.
Nie należy też mylić zwrotu z reklamacją. W tym drugim przypadku chodzi o towar niepełnowartościowy, który zawsze mamy prawo reklamować. Jeśli zaś chodzi o zwrot, nie będzie z nim problemu, gdy zakup nastąpił w sklepie internetowym. W sklepach stacjonarnych polityka zwrotów ustanawiana jest przez sam sklep.
Najczęstsze nietrafione prezenty to kosmetyki, elektronika i biżuteria.
Sprawdź, jak ograniczyć zakupy impulsywne
Najprościej z zakupami online
Towary zakupione drogą wysyłkową, można zwrócić bez podawania przyczyny, w terminie 14 dni od otrzymania przesyłki. Warunkiem jest to, że towar nie może nosić śladów użytkowania.
Warto upewnić się w danym sklepie, jakie są warunki zwrotu, ponieważ coraz więcej sklepów stara się reprezentować postawę prokliencką i ułatwiać zwroty. Czasem termin na zwrot może być dłuższy. Niektóre firmy oferują także odbiór przesyłki przez kuriera na własny koszt – warto wiedzieć o tym wcześniej.
Pamiętać należy o tym, że nie powinniśmy wysyłać towaru do zwrotu bez wcześniejszego kontaktu ze sprzedawcą – adres do zwrotu może być zupełnie inny niż adres, z którego paczka do nas przyszła. Często taki kontakt sprowadza się do wypełnienia formularza zwrotu.
Dowiedz się, jakie formy płatności w internecie są najbezpieczniejsze
Zwrot w sklepie stacjonarnym
Tutaj sytuacja jest nieco trudniejsza. Prawo konsumenckie zakłada, że kupując produkt osobiście, widzimy go na własne oczy, możemy go sobie dokładnie obejrzeć, przymierzyć czy powąchać (w przypadku perfum). Nie jest zatem przewidziana procedura, która wprost dawałaby konsumentowi prawo do zwrotu bez podania przyczyny.
Sklepy – w szczególności duże sieci handlowe – starają się wyjść naprzeciw tego typu problemom i ułatwić ich rozwiązanie. Często zatem jest tak, że możliwość zwrotu istnieje, jednak termin i warunki zwrotu są zupełnie inne niż w przypadku sklepów internetowych. Dlatego warto o nie dopytać. Zasady zwrotu towarów są również ujęte w regulaminie sklepu stacjonarnego.
Czy złoto podlega zwrotowi?
Na koniec ciekawostka – czy można zwrócić sztabkę złota? Odpowiedź brzmi: nie. Nie jest to jednak przejaw podejścia skrajnie anty klienckiego. Złoto jest towarem notowanym na giełdzie, a więc jego cena nieustannie się zmienia. W związku z tym, jest ono wyłączone z przepisów mówiących o możliwości zwrotu towaru kupionego online.
Można natomiast je sprzedać. Jeśli jednak mówimy o sprzedaży złota w kontekście nietrafionych prezentów – nie jest to najlepszy pomysł, ponieważ najprawdopodobniej będzie ono sprzedane po cenie niższej niż było kupione – handel złotem odbywa się na analogicznych zasadach, jak w przypadku handlu walutami.
Zdecydowanie lepszą opcją będzie zatrzymanie kruszcu. Nawet jeśli nie na lata, to przynajmniej do czasu, aż jego cena nieco wzrośnie. A kto wie? Może z czasem uznamy, że sztabka wcale nie była takim nietrafionym prezentem?
Dowiedz się, czym jest i jak działa Goldsaver
Promocją i edukacją w temacie złota zajmuje się od 2014 roku, kiedy to zasiliła szeregi Goldenmark. Kierowała kolejno działami sprzedaży i marketingu. Odpowiadała za rozwój oferty produktów lokacyjnych, W Goldsaverze stoi na forpoczcie jako główna ekspertka. Prywatnie miłośniczka biegów długodystansowych i górskich. Miłośniczka dobrze zorganizowanych finansów osobistych.