Kruszce, czyli przede wszystkim złoto, to jedno z najczęściej wybieranych aktywów wśród osób, które chcą oszczędzać i bezpiecznie lokować pieniądze. Potwierdzają to badania, w których metale szlachetne są w czołówce wskazań inwestujących Polaków.
Jasne wnioski płyną chociażby z ubiegłorocznego raportu “Polak Inwestor 2023”, którego partnerem strategicznym był Goldsaver. Z badania wynika bowiem, że posiadanie kruszców w swoich portfelach deklaruje aż 45,9 proc. respondentów.
Metale szlachetne popularniejsze niż inne aktywa
To aktywo cieszące się większą popularnością niż obligacje skarbowe (44 proc.), kryptowaluty (43,3 proc.) czy lokaty w złotym (41,6 proc.). Więcej wskazań padło tylko na edukację własną, w którą inwestuje równo połowa osób aktywnie parających się tą dziedziną.
Interesująca wydaje się także relacja pomiędzy tym, czym kierują się inwestorzy w podejmowaniu decyzji, a tym, co jest dla nich czynnikiem istotnym dla atrakcyjności danego aktywa. Polacy niewątpliwie w największym stopniu ufają swojej wiedzy i intuicji oraz wymianie doświadczeń z innymi inwestorami – komentuje Michał Tekliński, ekspert rynku złota Goldsaver.pl z Grupy Goldenmark.
Złoto odpowiada na palące potrzeby
Również osoby, które jeszcze nie inwestują, właśnie od kruszców zaczęłyby przygodę z lokowaniem kapitału. Tak wskazało 59,3 proc. ankietowanych, a wyżej, podobnie jak w przypadków inwestorów, z wynikiem 63,3 proc. znalazła się jedynie edukacja własna. .
Złoto zdaje się odpowiadać na najbardziej palące problemy. Brak wiedzy – zakup złota nie wymaga jej wiele; brak środków lub wysoki próg wejścia – tu z pomocą przychodzi sklep Goldsaver.pl, w którym złotą sztabkę można kupić „po kawałku”, bez wydawania jednorazowo dużej kwoty. Tym samym złoto istotnie zdaje się być aktywem godnym zainteresowania dla tej właśnie grupy – zaznacza Tekliński.
Poznaj 5 prostych metod zarządzania budżetem domowym
Nic tak nie chroni przed inflacją jak kruszce
Metale szlachetne – zdaniem respondentów (zarówno inwestujących, jak nieinwestujących) – najlepiej chronią także majątek przez inflacją. Z wynikiem 63,8 proc. kruszce dystansują pod tym względem nieruchomości (57,2 proc.) czy obligacje skarbowe (46,4 proc.).
Interesujące wydają się również cele, które w przypadku obu grup, inwestujących i nieinwestujących, zdają się być spójne – jest to przede wszystkim zabezpieczenie emerytalne oraz ochrona majątku przed inflacją. W przypadku osób nieinwestujących, wyraźnie zaznacza się jeszcze aspekt edukacyjny, czyli nauka poprzez praktykę – dodaje ekspert rynku złota Goldsaver.pl.
Dowiedz się, czy warto inwestować w złoto
Polacy najchętniej inwestują w waluty i kruszce
Podobne wnioski, dotyczące popularności metali szlachetnych wśród inwestujących, płyną z badania „Finanse Polaków” przeprowadzonego dla Banku Millennium. Z tegorocznej edycji wynika, że Polacy coraz chętniej inwestują nadwyżki pieniędzy. Zadeklarowało tak 11 proc. respondentów, co stanowi wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do ubiegłego roku.
Ankietowani zostali także zapytani o to, w co inwestują pieniądze. Najczęściej wskazywali: waluty obce (11 proc. badanych), złoto lub srebro (10 proc. badanych) i nieruchomości (8 proc. badanych). Sięgają także po produkty inwestycyjne w banku (7 proc. badanych), obligacje (7 proc. badanych), akcje (6 proc. badanych) lub kupują ziemię (6 proc. badanych).
Mamy dla Ciebie 7 powodów, dla których warto zainteresować się srebrem
Jeśli inwestycje, to za dowolne i niskie kwoty
Z badania „Finanse Polaków” wynika też, że pytani podchodzą do inwestowania z dużą ostrożnością i tylko 19 proc. z nich czuje się pewnie w obszarze inwestycji. Do najczęściej wymienianych obaw należy pogląd, że inwestycje są dla osób, które dobrze się na tym znają (sądzi tak 60 proc. respondentów) lub są zamożne (48 proc. badanych).
Badani chcieliby także, żeby produkty inwestycyjne były elastyczne, czyli pozwalały na wycofanie pieniędzy bez opłat oraz na dowolne wpłaty (wskazało tak 73 proc. pytanych), zapewniały wysoką potencjalną stopę zwrotu (69 proc. respondentów) i pozwalały rozpocząć inwestycję od niskich kwot (62 proc. respondentów).
Sprawdź, czy złoto to dobra inwestycja
Jako Communications Manager w Goldsaverze, dba o wizerunek marki. Zarządza mediami społecznościowymi, prowadzi działania z obszaru PR, media relations i influencer marketingu oraz tworzy treści na potrzeby różnych kanałów komunikacyjnych. Po godzinach pochłania go sport: amatorsko uprawia triathlon, jest zapalonym snowboardzistą i początkującym surferem.