Wpływy ekstraklasowych klubów piłkarskich w sezonie 2023/2024 przekroczyły miliard złotych! To oznacza, że kolejny rok z rzędu padł przychodowy rekord. Wynik ten jest bowiem o 27% wyższy niż w poprzednim sezonie i o 87% wyższy niż pięć lat temu. Na pierwsze miejsce rankingu przychodów wróciła Legia Warszawa.
Na początek garść kluczowych danych i wniosków z najnowszej edycji raportu „Finansowa Ekstraklasa”, przygotowanego przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton we współpracy z Ekstraklasą SA.
- 1 168 mln zł – tyle wyniosły łączne przychody ogółem klubów PKO Bank Polski Ekstraklasy w sezonie 2023/2024. Pierwszy raz w historii przekroczona została granica 1 mld zł przychodu.
- 207 mln zł – takie przychody kluby Ekstraklasy odnotowały z tytułu sprzedaży zawodników. To pierwszy wzrost od dwóch lat oraz rekordowy wynik przychodów z transferów.
- 12 303 – tylu widzów oglądało średnio jeden mecz Ekstraklasy w minionym sezonie. To prawie 30% więcej niż w roku poprzednim. Daje nam to 8. miejsce w Europie pod względem frekwencji.
- Legia Warszawa odnotowała największe wpływy. Klub z Łazienkowskiej osiągnął 267 mln zł przychodów ogółem i 188 mln zł przychodów z podstawowej działalności, wracając na szczyt rankingu.
Przychody klubów Ekstraklasy przekroczyły miliard
Z ubiegłorocznej edycji raportu „Finansowa Ekstraklasa” wynikało, że w sezonie 2022/2023 kluby rodzimej ligi osiągnęły łącznie 921 mln zł przychodów, co oznaczało poziom najwyższy w historii. Było to także o 47% więcej niż pięć lat temu oraz o 7% wobec sezonu 2021/22. Średnio kluby Ekstraklasy w tamtym sezonie uzyskały 51 mln zł przychodów.
Rok temu na pierwsze miejsce finansowego podium – z przychodami na poziomie niemal 184 mln zł – wspiął się Lech Poznań, wyprzedzając Legię Warszawa, która zdominowała zdecydowaną większość poprzednich edycji rankingu. Druga na podium Legia odnotowała niewielki spadek łącznych przychodów – w sezonie 2022/23 wyniosły 144,95 mln zł.
Ostatni sezon przyniósł zarówno znaczny wzrost przychodów piłkarskich klubów, jak i zmianę lidera finansowego zestawienia. Autorzy raportu „Finansowa Ekstraklasa” podkreślają, że przebicie bariery miliarda złotych przychodów to ważny, symboliczny moment w rozwoju ligi. Jeszcze dekadę temu łączne wpływu klubów ligi sięgały zaledwie 300-400 mln zł.
Dowiedz się, dlaczego sponsoring sportowy rośnie w siłę
Na czym zarabiają kluby Ekstraklasy?
Zgodnie z metodologią raportu, na przychody klubów składają się:
- wpływy komercyjne (np. umowy ze sponsorami, sprzedaż reklam),
- przychody z dnia meczowego (sprzedaż biletów, karnetów i loży VIP, cateringu),
- wpływy z tytułu tzw. scentralizowanych praw mediowych i marketingowych (wpływy z Ekstraklasy SA oraz UEFA),
- przychody z tytułu transferów zawodników.
Jak zawsze, najważniejszym źródłem zasilającym budżety klubowe były tzw. scentralizowane prawa mediowe i marketingowe. W sezonie 2023/2024 ta kategoria zanotowała rekordowe 408 mln zł, o 32% więcej niż przed rokiem. Zdecydowanie największym źródłem przychodów klubów z tego tytułu były wpływy od Ekstraklasy SA – łącznie 280,2 mln zł.
Drugim największym źródłem przychodów klubów były tzw. wpływy komercyjne, a więc pochodzące z zawieranych indywidualnie przez dany klub kontraktów reklamowych czy sponsoringowych. Wyniosły one w minionym sezonie 370 mln zł – najwięcej w historii i o 8% więcej niż w poprzednim sezonie.
Sprawdź, ile zarabiają krezusi futbolu
Przychody z dnia meczowego ostro w górę
Dynamicznie rosły również przychody z dnia meczowego. W sezonie 2023/2024 sięgnęły 184 mln zł, czyli o 34% więcej niż w poprzednim. To kategoria przychodów, która wzrosła najmocniej. Dowodzi to, że liga dojrzewa biznesowo na wielu płaszczyznach – nie tylko centralnie, ale też na poziomie poszczególnych klubów.
Legia Warszawa uzyskała największe przychody z dnia meczowego – na poziomie ponad 52 mln zł. W większości składały się na nie przychody ze sprzedaży biletów (o wartości prawie 29 mln zł). Następne w kolejności pod względem przychodów z dnia meczowego są Lech Poznań i Pogoń Szczecin.
Legia Warszawa dominuje w zestawieniu także pod kątem średniego przychodu z dnia meczowego na widza. Średni przychód na widza jest bardzo zbliżony do wartości osiągniętej przed rokiem, kiedy wskaźnik ten wyniósł 88 zł. Zmiany natomiast odnotowane zostały na miejscach 2-4, gdzie Lech Poznań ustąpił miejsca Pogoni Szczecin oraz Widzewowi Łódź.
Poznaj najlepiej zarabiające kluby piłkarskie
Rośnie frekwencja i rynek transferowy
Według danych prezentowanych w raporcie, średnio jeden mecz PKO Bank Polski Ekstraklasy w ubiegłym sezonie oglądało z trybun 12 303 widzów, czyli niemal 3 tys. więcej niż przed rokiem. Przychody z dnia meczowego (bilety, catering itp.) wzrosły w ostatnim sezonie dzięki tej rosnącej frekwencji o 47 mln zł, osiągając wartość 184 mln zł.
Sezon 2023/24 był dla PKO Bank Polski Ekstraklasy dobry też z punktu widzenia rynku transferowego. Z tytułu sprzedaży zawodników kluby odnotowały przychody na poziomie 207 mln zł, czyli o 58% więcej niż przed rokiem i o 1 mln zł więcej niż w rekordowym pod tym względem sezonie 2020/21. Udział tej kategorii w łącznych przychodach ligi wynosi już 18%.
Z jednej strony, niezwykle istotny jest wzrost przychodów z tzw. transferów zewnętrznych, czyli poza Polskę, ponieważ oznacza, że do ligi jako całości napływa coraz wyższy strumień kapitału z zewnątrz. Z drugiej jednak strony, cieszy nas też systematyczny wzrost przychodów z transferów krajowych. Ich udział zwiększył się w ostatnich trzech latach z 3% do 8%. To pozytywny trend, bo pokazuje, że polski rynek wewnętrzny się rozwija, co oznacza, że polska piłka ligowa dojrzewa i upodabnia się do lig zagranicznych – komentuje Marcin Diakonowicz, Partner w Departamencie Audytu w Grant Thornton.
Gdzie grają najlepiej zarabiający piłkarze na świecie?
Legia Warszawa wraca na fotel lidera
W sezonie 2023/2024 największe przychody odnotowała Legia Warszawa, wyprzedzając tym samym Lecha Poznań. Stołeczny klub odnotował przychody ogółem na poziomie 267 mln zł, czyli o 84% więcej niż przed rokiem. Legioniści zdeklasowali resztę stawki, odsuwając się od drugiego miejsca w rankingu o prawie 144 mln zł.
Legia ma najwyższe spośród klubów ligi przychody komercyjne, z dnia meczowego, ze scentralizowanych praw mediowych i marketingowych oraz bardzo wysokie przychody transferowe. W efekcie budżet warszawskiej drużyny ma wartość budżetu 9 klubów o najniższych przychodach.
Drugie miejsce na podium zajął Lech Poznań, który odnotował spadek przychodów ogółem ze 184 mln zł do 123 mln zł. Mimo dobrych wyników z działalności podstawowej i dużych przychodów transferowych, Kolejorz nie utrzymał się na pierwszej pozycji, głównie za sprawą dużo mniejszych przychodów z tytułu występów w europejskich pucharach.
Przeczytaj, ile pieniędzy zarobili najlepsi na EURO 2024
Jako Communications Manager w Goldsaverze, dba o wizerunek marki. Zarządza mediami społecznościowymi, prowadzi działania z obszaru PR, media relations i influencer marketingu oraz tworzy treści na potrzeby różnych kanałów komunikacyjnych. Po godzinach pochłania go sport: amatorsko uprawia triathlon, jest zapalonym snowboardzistą i początkującym surferem.